سفارش تبلیغ
صبا ویژن
<
 
منتظران مهدی (عج)
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

در روایات اسلامی توصیه های فراوانی برای استفاده از انگشتر شده است و ائمه اطهار (ع) نه تنها خود انگشتر به دست می کردند بلکه دیگران را هم به این کار تشویق می نمودند . ائمه (ع) که گاه چندین انگشتر با نقشهای مختلف داشتند؛همچنین اهمیت خاصی برای نقش انگشتری که بدست می کردند داشتند و به مناسبتهای مختلف خاصیت و اهمیت نقش انگشترهای سایر ائمه و پیامبران الهی (ع) را بیان کرده اند.

 نقش انگشتر امام رضا علیه السلام
برخی از روایات نقش انگشتر آن حضرت را « وَلِیُّ اللَّه » دانسته اند اما در روایتی دیگر یونس بن عبدالرّحمان می گوید : از حضرت امام رضا علیه السلام در مورد نقش نگین انگشتر خودش و پدر بزرگوارش سئوال کردم ، فرمود : نقش نگین انگشتر من «ما شآءَ اللَّهُ ، لا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ» (آنچه خدا بخواهد همان مى‏شود ، هیچ نیروئى جز به سبب خداوند نیست) ، و نقش نگین انگشتر پدرم «حَسْبِیَ اللَّهُ» (خدا مرا بس است) بود و من آن را در انگشت می کردم . (1)

 نقش نگین انگشتر پیامبران و ائمّه علیهم السلام در روایتی از امام هشتم(ع)
اما در مورد نقش انگشتر پیامبران و سایر ائمه (ع)حسین بن خالد صیرفی می گوید: به حضرت امام رضاعلیه السلام عرض کردم:
... نقش نگین انگشتر حضرت امیرالمومنین علیه السلام چه بوده است؟ حضرت فرمود: چرا از کسانی که پیش از او بودند، نمیپرسی؟ 
عرض کردم: اکنون از آنها میپرسم. 
امام علیه السلام فرمود: 
نقش نگین آدم " لا إله إلاّ اللَّه، محمّد رسول اللَّه " و با همان به زمین هبوط کرد و فرود آمد. 
نوح هنگامی که بر کشتی سوار شد خداوند عزّ وجلّ به او وحی فرمود

ای نوح؛ اگر از غرق شدن می ترسی هزار مرتبه بگو: " لا إله إلاّ اللَّه " سپس از من نجات خود و همراهانت را بخواه تا شما را از غرق شدن نجات دهم.
چون نوح و همراهانش در کشتی قرار گرفتند و طناب کشتی را رها کردند، باد تندی بر آنان وزید، نوح خود را از غرق شدن ایمن نیافت، باد هم به او مهلت نمی داد تا هزار مرتبه " لا إله إلاّ اللَّه " بگوید، به زبان سریانی گفت: 
" هیلولیاً ألفاً ألفاً، یا ماریا؛ یا ماریا؛ اتقن " آنگاه موج دریا آرام شد و کشتی قرارگرفت، و نوح با خود گفت: کلامی که به سبب آن خدا مرا از غرق شدن نجات داد،سزاوار است که هرگز از من جدا نگردد، لذا بر نگین انگشتریش نوشت: لا إله إلاّ اللَّه، ألف مرّة، یا ربّ اصلحنی. معبودی جز خداوند نیست هزار مرتبه، پروردگارا؛ مرا اصلاح کن. و این ترجمه همان کلام سریانی است. 
ابراهیم (ع) هنگامی که در منجنیق قرار داده شد جبرئیل نزد او آمد و انگشتری که بر آن شش کلمه نقش شده بود برایش آورد و آن کلمات چنین بود: لا إله إلاّ اللَّه، محمّد رسول اللَّه، لا حول ولا قوّة إلاّ باللَّه، فوّضت أمری إلی اللَّه، أسندت ظهری إلی اللَّه، حسبی اللَّه. 
خداوند به او وحی فرمود: این انگشتر را در انگشت خود کن و من آتش را بر تو سرد و سلامت می گردانم. 
سپس حضرت امام رضا علیه السلام فرمود: نقش نگین انگشتر موسی دو کلمه بود که آن را از تورات برگرفته بود: اصبرْ تُوجِر، اصدق تُنْجِ. شکیبا باش تا اجر و پاداش داده شوی، راست بگو تا نجات یابی. 
و نقش نگین سلیمان چنین بود: " سبحان من ألجم الجنّ بکلماته. پاک و منزّه است خداوندی که جنّ را با کلمات خود لجام نهاد و مهار کرد." 
و نقش نگین عیسی دو کلمه بود که از انجیل برگرفته بود: " طوبی لعبد ذکر اللَّه من أجْله، و ویل لعبد نسی اللَّه من أجْله. خوشا بحال بنده ای که بخاطر او خدا یاد شود، و وای بر بنده ای که بخاطر او خدا فراموش شود." 
نقش نگین حضرت محمّد صلی الله علیه و آله وسلم: " لا إله إلاّ اللَّه، محمّد رسول اللَّه "بود. 
نقش نگین حضرت امیرالم?منین علیه السلام " الملک لله " بود، یعنی جهان و فرمانروائی جهان از آنِ خداوند است. " 
نقش نگین حسن بن علی علیه السلام" العزه لله بود، یعنی عزت و شکست ناپذیری برای خداست. " 
نقش نگین حسین بن علی علیه السلام " إنّ اللَّه بالغ أمره بود، یعنی خداوند امر خود را به انجام خواهد رسانید." 
علیّ بن الحسین علیه السلام همان انگشتر پدر را در دست میکرد، امام باقر علیه السلام نیز همان انگشتر امام حسین علیه السلام را در دست مینمود. 
نقش نگین جعفر بن محمّد علیه السلام" اللَّه ولیّی و عصمتی من خلقه بود،‌ یعنی خدا سرپرست من و نگهدار من از آفریدگانش می باشد. 
نقش نگین موسی بن جعفر علیه السلام " حسبی اللَّه بود، یعنی خدا مرا بس است. 
حسین بن خالد گوید: آنگاه حضرت امام رضا
علیه السلام دست مبارک خود را گشود، انگشتر پدرش در انگشت مبارک او بود و نقشی که بر آن بود به من نشان داد




موضوع مطلب :
موضوعات
پیوندها
امکانات جانبی

بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 17
کل بازدیدها: 158169

عاشقانه
تصاویر زیباسازی نایت اسکینز پخش زنده حرم
روزشمار محرم عاشورا

استخاره با قرآن
استخاره با قرآن

 
 
 
Susa Web Tools