منتظران مهدی (عج) طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آرشیو وبلاگ هر گاه در حاشیه گذرگاه شهدا می ایستیم و لاله های سرخ آن سامان را که سرفرازانه ایستاده اند ، به تماشا می¬نشینیم احساس غریبی دل هایمان را می فشارد. گویی نوای حزن انگیز مرغان آشیان گم کرده را می شنویم که در فراق یاران سفر کرده ، نوحه سرایی می کنند. آنان از قهرمانانی چون شهید به خون نشسته "مختار شیری " و هزاران شقایق خونین دیگر می سرایند که در رسیدن به لیلی حقیقی از سرزنش خار مغیلان باکی نداشته و شاهراه سعادت را به چشم به هم زدنی پیمودند. از دلیر مردی می گوییم که در تیر ماه 1362 چشمان زیبای خود را در میان خانواده ای متدین و زحمت کش به جهان هستی گشود . به یمن آمدنش قناری ها ترانه خوان شدند و غنچه های¬گل های رنگارنگ نثار قدم هایش گشتند. از روزهای اول زندگی در کنار پدر و مادر به آداب اسلامی آشنا شد و با قوام جسم و جانش دوران ابتدایی را در روستای اسلام آباد سیکان شهرستان دره شهر به پایان رسانید و تحصیلات متوسطه را در شهرستان دره شهر با موفقیت پشت سر نهاد . " مختار " به دلیل استعداد فوق العاده ای که داشت در میان هم سالان خود به شاگردی ممتاز و زبان زد خاص و عام مبدل شده بود و در کنار کسب دانش به رشته های ورزشی نیز می پرداخت و در اغلب مسابقات رشته های رزمی نیز شرکتت می کرد . علاقه فراوانش به مجالس مذهبی باعث شد که از دوران تحصیل فعالیت های مذهبی خود را در مسجد و مدرسه آغاز کند در ایامی نظیر عاشورا با جدیت فراوان در مجالس شرکت می کرد در این برنامه ها تمام سعی خود را برای نشان دادن چهره ی حقیقی اسلام به کار می برد. " مختار " بعد از اتمام دوران تحصیلات متوسطه عازم خدمت مقدس سربازی گردید بعد از انجام خدمت مقدس برای حفظ کیان مملکت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عضویت در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در آمد و با فراگیری آموزش های نظامی به نحو احسن به نیرویی کارآمد و لایق برای حفظ مرز های کشور عزیزمان مبدل گشت و در مرز های غرب کشور به خدمت مشغول گردید . و همزمان در رشته کامپیوتر در دانشگاه مشغول به تحصیل می شود تمام حقوقش را خرج خانواده و کسانی که محتاجند می کند در 5 سالی که او در نقطه صفر مرزی خدمت کرد تمام فرماندهان و همکارانش او را از هر نظر می ستایند و علیرغم سابقه کمش بدلیل شایستگی و لیاقت وصف ناپذیرش به سمت فرماندهی پاسگاه مرزی قره تپه واقع در چلات دهلران منصوب می شود او بسیار فروتن و دلسوز بود به طوری که به گفته همکارانش به جای سربازانش پست می داد با سربازانش دوست و برادر بود و یک ارتباط قلبی با آنها برقرار کرده بود. او بر این عقیده بود که تا در این دنیا هست و فرصتی وجود دارد ، باید توشه ای برای آخرت بسازد . هرگز لحظه ای از حرکت و تلاش باز نایستاد او پروردگار را ناظر اعمال خود می دید و به جهان جاودانی می اندیشید عشق به الله ، هر خطری را در نظرش هموار کرده بود و شهادت در راه الله از عسل هم برای او شیرین تر بود . آری ...... سرانجام در روز نوزدهم آبان ماه سال 1390در خواست های شبانه اش از درگاه باریتعالی مورد قبول واقع گردید و در حالیکه طی یک مأموریت برای بازید از مرزهای منطقه قره تپه واقع در چلات دهلران با دو تن از سربازانش عازم گردیده بود در حین نصب میل پرچم های وطن عزیزمان یکی از سربازانش در اثر انفجار مین در دم به شهادت می رسد و" مختار" به دنبال نجات سرباز مجروح در اثر انفجار مین های دیگر از ناحیه دست و پاهایش به شدت مجروح می شود واین بار به جای میل پرچم با خون خود مرزهای وطن عزیزمان را مشخص نمود و بعد ازانتقال به بیمارستان اندیمشک به درجه رفیع شهادت نائل گردید و پیکر پاکش در میان استقبال اقشار جامعه در گلزار شهدای شهرستان دره شهر در کنار دیگر شهیدان فدایی اسلام به آرامشی ابدی دست یافت . شهادت سرباز رشید اسلام مختار شیری را به خانواده محترمش تبریک و تسلیت عرض می¬نماییم موضوع مطلب : م.ح.م.دملقب بمهدی فرزندامام عسگری ونرجس خاتون درتاریخ15شعبان255هجری درسامرامتولدشدندبهنگام نصب امامت5ساله بودندخلفای عباسی بااطلاع ازامامت ایشان واینکه اخرین امام منصوب خواهندبودتصمیم گرفته تابهرنحوی شده اورابکشندامامشیت پروردگارچیزدیگری بودوایشان ازنظرهاغایب شدنددرطول غیبت ایشان که70سال انجامیدچهارنایب خاص برگزیدندوبعدازان درغیبت کبری قرارگرفتندتاباذن خداوندروزی ظهورفرمایندوجهان راپرازعدل ودادنمایندعصرامام مهدی رامیتوان به5دوره تقسیم نمود یک-عصرحضور - همان مهلت کوتاهی است که پس ازرحلت پدردرمنظرعام بودند دو-عصرغیبت صغری - مدت70سال طول کشیددراین مدت4نفربنامهای عثمان بن سعیدعمری-محمدبن عثمان-حسینبن نوح-علیبن محمدسمری نیابت ایشان رابرعهده داشتند سه-عصرغیبت کبری-درسال329هجری وبراساس مرقومه ایشان باخرین نایب خاص خوددوره غیبت کبری اغاز شدوتاکنون ادامه دارددراین عصربراساس روایتی منسوب بایشان امراداره دین بعهده فقیه عالم عادل باتقوی وشجاع است که مسلمانان بایستی ازوی تقلیدوتبعیت کنندهم اکنون باتاسیس جمهوری اسلامی ایران حکومت ولایت فقیه همان نیابت انحضرت رابعهده داردبخشی ازمتن توقیع انحضرت باخرین نایب خودابوالحسن سمری6روزقبل ازمرگ درسال329هجری(...وسیاتی شیعتی من یدعی المشاهده الافمن ادعی المشاهده قبل خروج السفیانی والصیحه فهوکاذب مفتر...) چهار –عصرظهور-درزمانی که خداوند اراده فرمایند انحضرت ظهورمیکنندوتشکیل حکومت میدهند ریشه ستم وبیدادرابرکنده وعدل ودادراجایگزین میسازندشرایط ظهور انحضرت وچگونگی تشکیل حکومت توسط انحضرت مشروحادرکتب روآیات اسلامی امده است امیر المومنین لقب خاص علی ع وبقیه الله لقب امام مهدی است(1076تا1079)- درباره سادات خوب وبد(972تا976) پنج-عصررجعت-پس ازشهادت امام مهدی دونفرازامامان که بشهادت رسیده اندبجهان بازمیگردندومدتی بحکومت جهان میپردازندیکی امام علی ودیگری امام حسین.مساله رجعت یکی ازامورمعتبرومسلم شیعه است وبنابرروایتی آیات82و83نمل دلالت بران دارد.پس ازپایان حکومت اندواثارپایان جهان اشکارشده وباصوراول اسرافیل جهان پایان مییابد. رجعت(737)- وعلائم ظهور درج8(روضه کافی) کسانیکه انحضرت را زیارت کرده اند- عثمان بن سعید عمری(نائب اول ح857)- محمدبن عثمان( نایب دوم860)- حکیمه خاتون عمه ایشان و13 نفر دیگر(860تا874) نهی ازذکر نام ایشان(875تا878) در خصوص عصر غیبت ارزش عبادت ودینداری درانعصر وبرتری دینداران عصر غیبت(879تا912) غیر مجاز بودن تعیین وقت ظهور- علت عدم تعیین داشتن امید وارزوست که موجب دوام زندگی ورشد وبیشرفت میشود(932تا938) یکی از دلایل غیبت امتحان الهی است(939تا944) شناخت امام زمان مهم است نه تقدم وتاخر درظهور(945تا951) درمورد کسانیکه ادعای امامت بدروغ دارند(951تا963) درموردامام مهدی(854تا859) تایخ امام مهدی ع درحدیث(1349تا1379) جدول اصحاب حضرت صاحب (بحارالانوار) یاران انحضرت عبارتنداز شعیب بن صالح سپهسالارازطالقان پیامبران: حضرت عیسی-ادریس-خضر-الیاس-یوشع-سلیمان سلمان-مقداد-مالک اشتر-ابودجانه انصاری فرزندان امام حسن4نفر-فرزندان امام حسین12نفر اصحاب کهف7نفر-ازقوم موسی15نفر بنی اسد2نفر-بنی تمیم4نفر-بنی قروه3نفر اذربایجان3نفر-اصفهان1نفر-برصه3نفر-بصره11نفر-بغداد7نفر-بیت المقدس4نفر-گرگان4نفر-گیلان7نفر-حبشه3نفر-حلب3نفر-خوارزم4نفر-خوزستان4نفر-دیلان7نفر-ری9نفر-دامغان3نفر-سامره4نفر-سبزوار12نفر-شام2نفر-شیراز7نفر-طالقان12نفر-طبرستان2نفر-طوس7نفر-عقیل4نفر-غزنی3نفر-قم25نفر-کرس4نفر-کوفه12نفر-کرمان4نفر-کوهستان12نفر-مازندران7نفر-ماوراءالنهر2نفر-مدینه2نفر-مرو3نفر-مصر4نفر-مکران1نفر-مکه4نفر-نیشابور4نفر-واسط4نفر-هند5نفر-یمن7نفر.......... موضوع مطلب : بررسی روایات رسیده از جانب اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) حاکی از این مسئله خواهد بود که امامان شیعه از همان ابتدا موضعی جدی در برابر ر?یت خداوند یکتا داشتهاند. این موضعگیری از جانب این بزرگواران نشاندهنده رایج بودن این تفکر در زمان حضور آنان میباشد. مسئله دیدن خداوند در شمار اعتقادات قرار میگیرد. در زمینه اعتقادات نیز آنچه مسلم است تقلید در آن جائز نبوده و بر هر انسان مسلمانی واجب است این دست از مسائل را بررسی کرده و راه درست را انتخاب نماید.
نفی ر?یت در مکتب اهل بیت (علیهم السلام) 1ـ امام صادق (علیه السّلام) میفرماید: «یک حبر (عالم اهل کتاب) به حضور امیر الم?منین (علیه السّلام) شرفیاب گردید و گفت: ای امیر الم?منین! آیا پروردگارت را هنگامی که او را عبادت و اطاعت میکنی، دیدهای؟ آن حضرت فرمود: وای بر تو! پروردگاری را که ندیده باشم، اطاعت و عبادت نمیکنم. حبر گفت: چگونه او را دیدهای؟ حضرت فرمود: وای بر تو! چشمها با مردمک چشم او را نمیبینند، لیکن قلبها او را به حقایق ایمان دیدهاند.» آیتهای خدای عزّ و جلّ [که پیامبر دیده است] غیر از خود خداوند میباشد و نیز خداوند فرموده است: «علم ایشان به او احاطه پیدا نمیکند»؛ در صورتی که چنانچه چشمها او را ببیند، علم ایشان به او احاطه پیدا کرده و شناخت [ذات خدا] تحقّق یافته است.» ابو قرّه گفت: پس روایتها را تکذیب میکنید؟! آن حضرت فرمود: چنانچه روایات، مخالف با قرآن باشد، آنها را تکذیب میکنم» 2ـ «صفوان بن یحیی» نقل کرده است:« «ابو قرّه» (از راویان مکتب خلفا) پس از کسب اجازه، نزد حضرت رضا (علیه السّلام) آمد و از ایشان در مورد مسائل حلال و حرام و احکام س?ال نمود، تا آنکه بحث به توحید رسید: ابو قرّه گفت: ما در روایت داریم که خداوند سخن گفتن خود و دیدار خود را میان دو نفر تقسیم نموده: به موسی مکالمه با خود را عنایت فرموده و به محمّد، دیدار خود را. حضرت فرمود: پس چه کسی از جانب خداوند عزّ و جلّ به جنّ و انس [این حقایق را] تبلیغ فرموده است: «لا تُدْرِکُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ الْأَبْصارَ؛ دیدگان او را درک نمیکنند، و او دیدگان را درک میکند.» و «لا یُحِیطُونَ بِهِ عِلْماً؛ مخلوق از درک او عاجز مىباشد.» و «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ؛ هیچ چیز مانند او نیست». آیا محمّد (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نبوده [که این آیهها را به خلق، تبلیغ فرموده] است؟! ابو قرّه گفت: آری. حضرت فرمود: پس چگونه میشود شخصی بیاید و به همه خلق بگوید: من از جانب خدا فرستاده شدهام و شما را به دستور خود او، به سوی او دعوت میکنم و بگوید: «دیدگان او را نمیبینند، و او دیدگان را درک میکند» و «علم خلق، به او احاطه پیدا نمیکند» و «چیزی مانند او نیست»؛ آنگاه همو بگوید: «من به چشم خود، خدا را دیدهام، و به او احاطه علمی یافتهام، و صورت او مانند صورت انسان است»؟! آیا شرم و حیا نمیکنید؟! زنادقه نتوانستند چنین افترا و تهمتی به پیامبر بزنند که بگویند: پیامبر از طرفی از جانب خدا سخنی را تبلیغ کرده، و از طرف دیگر خود او، خلاف آن را گفته است!» ابو قرّه گفت: پس چگونه است که خداوند میفرماید: «وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْری؛ بار دیگر هم پیامبر او را دید». امامان شیعه (علیهم السلام) به هیچ وجه ر?یت خداوند یکتا با چشم سر را چه در دنیا و چه در قیامت نمیپذیرند امام رضا (علیه السّلام) فرمود: پس از این آیه، آیه دیگری وجود دارد که نشان میدهد آنچه آن حضرت در این آیه و آیه قبل، که میفرماید: «ما کَذَبَ الْفُ?ادُ ما رَأی؛ (قلب پیامبر در آنچه دید خطا نکرد)، دیده، چه بوده است». پس از این عبارت، امام (علیه السّلام) معنای آیه فوق را چنین بیان میفرماید: «ما کذب ف?اد محمّد ما رأت عیناه؛ قلب محمّد، آنچه را دو چشم او دیده بود، دروغ نپنداشت و انکار نکرد». آنگاه حضرتش آیه بعدی را که معلوم میکند مقصود از «ما رأی» (آنچه پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) دید)، چه بوده است، چنین مطرح میفرماید: «سپس خداوند متعال از آنچه که پیامبر دیده بود، خبر داده و میفرماید: «لَقَدْ رَأی مِنْ آیاتِ رَبِّهِ الْکُبْری؛ پیامبر آیتهای بزرگ خدا را دید» و آیتهای خدای عزّ و جلّ [که پیامبر دیده است] غیر از خود خداوند میباشد و نیز خداوند فرموده است: «علم ایشان به او احاطه پیدا نمیکند»؛ در صورتی که چنانچه چشمها او را ببیند، علم ایشان به او احاطه پیدا کرده و شناخت [ذات خدا] تحقّق یافته است.» ابو قرّه گفت: پس روایتها را تکذیب میکنید؟! آن حضرت فرمود: چنانچه روایات، مخالف با قرآن باشد، آنها را تکذیب میکنم».
چکیده موضوع مطلب : در روایات اسلامی توصیه های فراوانی برای استفاده از انگشتر شده است و ائمه اطهار (ع) نه تنها خود انگشتر به دست می کردند بلکه دیگران را هم به این کار تشویق می نمودند . ائمه (ع) که گاه چندین انگشتر با نقشهای مختلف داشتند؛همچنین اهمیت خاصی برای نقش انگشتری که بدست می کردند داشتند و به مناسبتهای مختلف خاصیت و اهمیت نقش انگشترهای سایر ائمه و پیامبران الهی (ع) را بیان کرده اند. نقش انگشتر امام رضا علیه السلام نقش نگین انگشتر پیامبران و ائمّه علیهم السلام در روایتی از امام هشتم(ع) موضوع مطلب : رسول گرامی اسلام در حدیث میفرماید: وقف در قرآن در قرآن آیهای که بر وقف و احکام آن صراحت داشته باشد، وجود ندارد. ولی دانشمندان اسلامی از کلیت برخی مفاهیم اخلاقی که در قرآن ذکر شده است، چنین دریافتهاند که موقف مورد تایید قرآن کریم است. چرا که اعمال خیر و صالح همواره در آیات این کتاب شریف و مقدس ستوده شده و به طور عموم هر آنچه که بر انجام کارهای نیکو و تشویق بدان دلالت داشته باشد، بر وقف نیز دلالت میکند. به تعبیر دیگر میتوان گفت که روح وقف مورد تایید قرآن کریم گرفته است. به عنوان تبرک چند آیه را نقل میکنیم. موضوع مطلب : بقیع بقیع یا «جنة البقیع» شهرت گورستان مقدس و تاریخى مدینه است. مشهورترین قبرستان تاریخى جهان اسلام در قسمت شرق مدینه (تقریباً در وسط شهر) و در فاصله حدود 200 مترى شرق مسجدالنبى قرار دارد و محدود است از:
ـ شمال به شارع ملک عبدالعزیز ـ شرق به شارع ستین (شارع ملک فیصل) ـ غرب به شارع ابوذر (مقابل مسجدالنبى) ـ جنوب به شارع باب العوالى (شارع امام على) وجه تسمیه بقیع ـ از بقعه گرفته شده است، زیرا مقابر این قبرستان داراى بقعه بود. ـ مکان وسیعى را مى گفتند که در آن درخت فراوان باشد (یا ریشه آن باشد) و در این مکان درختان خاردار معروف به «غرقد» وجود داشت و لذا آن را بقیع الغرقد نیز مى گفتند. سابقه بقیع این مکان که طى سال هاى متمادى در خارج از یثرب واقع شده بود طبق نقل، قبرستان اهل یثرب بود و قبل از اسلام مردگان قبلایل در آن به خاک سپرده مى شدند و پس از اسلام به مناسبت دفن جسد عثمان بن مظعون (در سال دوم هجرى) در بقیع، به این مکان توجه شد و صرفاً براى دفن مردگان مسلمان اختصاص و مردگان غیر مسلمان در منطقه اى در سمت جنوب شرقى آن به خاک سپرده مى شدند که «حش کوکب» نام داشت. (و باغى بود متعلق به مردى قدیمى به نام کوکب یا مردى از اصحاب به نام کوکب و یا زنى یهودیه به نام کوکب) تا این که به دستور معاویة بن ابى سفیان باغ و دیوار را ویران ساختند و این قطعه زمین به بقیع متصل شد و به نقلى مروان آن را ضمیمه بقیع کرد. فضیلت بقیع این قبرستان که مدفن برخى از معصومین(علیهم السلام) و بسیارى از مقربان الهى و شهداى صدر اسلام است از قداست خاصى برخوردار است. طبق روایت رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود کسى که در مقبره ما (بقیع) مدفون گردد از شفاعت من برخوردار خواهد شد و حضرت خود بر اهل بقیع سلام مى فرستاد و برایشان طلب مغفرت مى کرد و به زیارتشان مى رفت. مشاهیر بقیع
1. جانشینان پیامبر (ص). قبور مقدس چهار امام معصوم (امام حسن مجتبى (ع)، امام سجاد (ع)، امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در منتهى الیه سمت غرب در محوطه اى به مساحت حدود سى و دو متر (هشت در چهار) به ترتیب در کنار هم قرار دارد و تنها چهار سنگ روى مزار مقدسشان به جهت نشانه نصب است. قبور چهار امام (ع) کنار هم و قبر دیگر هم ظاهراً متعلق به عباس عموی پیامبر (ص) می باشد.
2. فرزندان پیامبر (ص). قبور بنات النبى (حضرت زینب، حضرت ام کلثوم و حضرت رقیه) در قسمت غرب قبرستان و مزار حضرت ابراهیم در قسمت شمال قبرستان و مزار حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام)به روایتى در محوطه قبور ائمه مى باشد. در تصویر پایین قبور دختران پیامبر دیده می شود.
3. همسران پیامبر (ص). قبور نه تن از ازواج النبى (زینب بنت جحش، زینب بنت خزیمه، صفیه، ام سلمه، ام حبیبه: حفصه، عایشه، سوده و جویره) در وسط این قبرستان (در قسمت غرب) واقع است (اگر چه تعداد آنها را دقیقاً مشخص ندانسته اند. بعضى از مورخان و محدثان پیشین نظرشان این است که چهار تن در این محل دفن شده اند.) در تصویر زیر قبور همسران پیامبر دیده می شود
4. بستگان پیامبر (ص). قبور منسوبین به رسول الله در نقاط مختلف بقیع واقع است، از جمله اند: عباس عموى حضرت (در محوطه قبور ائمه)، صفیه و عاتکه عمه هاى حضرت، حلیمه سعدیه دایه حضرت، عقیل پسر عموی حضرت (طبق نقلى)، عبدالله بن جعفر طیار فرزند پسر عم حضرت (طبق نقلى)، محمد حنفیه (طبق نقلى)، حضرت اسماعیل بن امام صادق(علیهما السلام)، حضرت فاطمه(س) بنت اسد مادر حضرت امیرالمؤمنین (ع) (به روایتی در محوطه قبور ائمه)، ام البنین همسر امیر(علیه السلام) و مادر گرامی حضرت ابالفضل العباس (ع). در تصویر زیر قبر حضرت ام البنین (فاطمه) همسر گرامی حضرت علی (ع) و مادر حضرت ابالفضل العباس(ع) دیده می شود.
5. اصحاب پیامبر (ص). قبور اصحاب بسیار زیاد است و نخستین کسى که در اسلام در بقیع مدفون شد از مهاجرین عثمان بن مظعون است و از انصار، اسعدبن زراره. مستحبات بقیع زیارت ائمه بقیع (و حضرت ابراهیم و حضرت فاطمه بنت اسد) مستحب مؤکد است و براى زیارت ایشان آدابى است چون: ـ غسل ـ آهسته و آرام آمدن ـ با خضوع و خشوع آمدن ـ لباس هاى پاکیزه تر پوشیدن ـ عطر خوشبوتر استعمال کردن ـ در ورود اذن دخول خواندن ـ در ورود ابتدا پاى راست گذاشتن ـ بعد از ورود نماز زیارت به جاى آوردن ـ دعاها و زیارت هاى وارده را خواندن ـ وقت زیارت صداى خود را بلند ننمودن ـ ثواب تلاوت قرآن مجید به روح مطهر هدیه کردن ـ به جهت گناهان خود توبه کردن و استغفار نمودن ـ سخنان بیهوده نگفتن و سخنان دنیایى را ترک کردن قسمت هاى بقیع 1. محوطه حرم، قبور محوطه حرم در سمت غربى و منتهى الیه بقیع در زیر یک گنبد و داراى ضریح و صندوق زیبا بود. حرم مطهر هشت ضلعى و داراى دو درب بود اما صحن و سرا نداشت ولى داراى محراب بود. بناى اصلى گنبد و بارگاه حرم در قرن پنجم به دستور «مجدالملک براوستانى» صورت گرفت و تعمیرات چندى از جمله در قرن ششم به وسیله المسترشد بالله عباسى و در قرن هفتم به وسیله المستنصر بالله عباسى و در قرن سیزدهم قمرى به دستور سلطان محمود عثمانى در آن انجام پذیرفت، اما وهابیون در شوال سال 1344 هجرى قمرى آن را تخریب کردند.
جــلـوه جـنـت به چـشم خـاکیان دارد بـقـیـع یــا صــفـای خـلــوت افــلاکـیــان دارد بـقـیـع مـی تـوان گـفت از گـلاب گـریـه اهـــل نـظر صــد هـزاران چـشـمـه آب روان دارد بـقـیـع گـر چـه می تابد بر او خورشید سوزان حجاز از پـــر و بــال مــلائـک ســایـبـان دارد بـقـیـع قـرن ها بگـذشـته بر ایـن ماجـرا اما هــــنوز داغ هـجـده سـاله زهرای جوان دارد بـقـیـع خــفـتـه بـین مـنبـر و مـــحرابی امـا بـاز هم از تــو ای انســیه حــورا نشـان دارد بـقـیـع راز مــخفی بودن قـــبـر تـو را بـا مـا نـگفـت تابه کی مهر خموشی بر دهان دارد بـقـیـع شب که تنها میشود با خـلوت روحانی اش ای مـــدیـنـه انـتــظـار میــهمان دارد بـقـیـع
شب که تاریک است و در بر روی مردم بسته است زائــری چــون مــهــدی صاحــب زمـــان دارد بـقـیـع تصویری که از قبرستان بقیع گرفتم
عکسی از قبور چهار امام مظلوم شیعه در بقیع گرفتم. در عکس زیر قبور ائمه اطهار (ع) را محصور در میان انواع موانع مشاهده می کنید.
موضوع مطلب : بقیع بقیع یا «جنة البقیع» شهرت گورستان مقدس و تاریخى مدینه است. مشهورترین قبرستان تاریخى جهان اسلام در قسمت شرق مدینه (تقریباً در وسط شهر) و در فاصله حدود 200 مترى شرق مسجدالنبى قرار دارد و محدود است از:
ـ شمال به شارع ملک عبدالعزیز ـ شرق به شارع ستین (شارع ملک فیصل) ـ غرب به شارع ابوذر (مقابل مسجدالنبى) ـ جنوب به شارع باب العوالى (شارع امام على) وجه تسمیه بقیع ـ از بقعه گرفته شده است، زیرا مقابر این قبرستان داراى بقعه بود. ـ مکان وسیعى را مى گفتند که در آن درخت فراوان باشد (یا ریشه آن باشد) و در این مکان درختان خاردار معروف به «غرقد» وجود داشت و لذا آن را بقیع الغرقد نیز مى گفتند. سابقه بقیع این مکان که طى سال هاى متمادى در خارج از یثرب واقع شده بود طبق نقل، قبرستان اهل یثرب بود و قبل از اسلام مردگان قبلایل در آن به خاک سپرده مى شدند و پس از اسلام به مناسبت دفن جسد عثمان بن مظعون (در سال دوم هجرى) در بقیع، به این مکان توجه شد و صرفاً براى دفن مردگان مسلمان اختصاص و مردگان غیر مسلمان در منطقه اى در سمت جنوب شرقى آن به خاک سپرده مى شدند که «حش کوکب» نام داشت. (و باغى بود متعلق به مردى قدیمى به نام کوکب یا مردى از اصحاب به نام کوکب و یا زنى یهودیه به نام کوکب) تا این که به دستور معاویة بن ابى سفیان باغ و دیوار را ویران ساختند و این قطعه زمین به بقیع متصل شد و به نقلى مروان آن را ضمیمه بقیع کرد. فضیلت بقیع این قبرستان که مدفن برخى از معصومین(علیهم السلام) و بسیارى از مقربان الهى و شهداى صدر اسلام است از قداست خاصى برخوردار است. طبق روایت رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود کسى که در مقبره ما (بقیع) مدفون گردد از شفاعت من برخوردار خواهد شد و حضرت خود بر اهل بقیع سلام مى فرستاد و برایشان طلب مغفرت مى کرد و به زیارتشان مى رفت. مشاهیر بقیع
1. جانشینان پیامبر (ص). قبور مقدس چهار امام معصوم (امام حسن مجتبى (ع)، امام سجاد (ع)، امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در منتهى الیه سمت غرب در محوطه اى به مساحت حدود سى و دو متر (هشت در چهار) به ترتیب در کنار هم قرار دارد و تنها چهار سنگ روى مزار مقدسشان به جهت نشانه نصب است. قبور چهار امام (ع) کنار هم و قبر دیگر هم ظاهراً متعلق به عباس عموی پیامبر (ص) می باشد.
2. فرزندان پیامبر (ص). قبور بنات النبى (حضرت زینب، حضرت ام کلثوم و حضرت رقیه) در قسمت غرب قبرستان و مزار حضرت ابراهیم در قسمت شمال قبرستان و مزار حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام)به روایتى در محوطه قبور ائمه مى باشد. در تصویر پایین قبور دختران پیامبر دیده می شود.
3. همسران پیامبر (ص). قبور نه تن از ازواج النبى (زینب بنت جحش، زینب بنت خزیمه، صفیه، ام سلمه، ام حبیبه: حفصه، عایشه، سوده و جویره) در وسط این قبرستان (در قسمت غرب) واقع است (اگر چه تعداد آنها را دقیقاً مشخص ندانسته اند. بعضى از مورخان و محدثان پیشین نظرشان این است که چهار تن در این محل دفن شده اند.) در تصویر زیر قبور همسران پیامبر دیده می شود
4. بستگان پیامبر (ص). قبور منسوبین به رسول الله در نقاط مختلف بقیع واقع است، از جمله اند: عباس عموى حضرت (در محوطه قبور ائمه)، صفیه و عاتکه عمه هاى حضرت، حلیمه سعدیه دایه حضرت، عقیل پسر عموی حضرت (طبق نقلى)، عبدالله بن جعفر طیار فرزند پسر عم حضرت (طبق نقلى)، محمد حنفیه (طبق نقلى)، حضرت اسماعیل بن امام صادق(علیهما السلام)، حضرت فاطمه(س) بنت اسد مادر حضرت امیرالمؤمنین (ع) (به روایتی در محوطه قبور ائمه)، ام البنین همسر امیر(علیه السلام) و مادر گرامی حضرت ابالفضل العباس (ع). در تصویر زیر قبر حضرت ام البنین (فاطمه) همسر گرامی حضرت علی (ع) و مادر حضرت ابالفضل العباس(ع) دیده می شود.
5. اصحاب پیامبر (ص). قبور اصحاب بسیار زیاد است و نخستین کسى که در اسلام در بقیع مدفون شد از مهاجرین عثمان بن مظعون است و از انصار، اسعدبن زراره. مستحبات بقیع زیارت ائمه بقیع (و حضرت ابراهیم و حضرت فاطمه بنت اسد) مستحب مؤکد است و براى زیارت ایشان آدابى است چون: ـ غسل ـ آهسته و آرام آمدن ـ با خضوع و خشوع آمدن ـ لباس هاى پاکیزه تر پوشیدن ـ عطر خوشبوتر استعمال کردن ـ در ورود اذن دخول خواندن ـ در ورود ابتدا پاى راست گذاشتن ـ بعد از ورود نماز زیارت به جاى آوردن ـ دعاها و زیارت هاى وارده را خواندن ـ وقت زیارت صداى خود را بلند ننمودن ـ ثواب تلاوت قرآن مجید به روح مطهر هدیه کردن ـ به جهت گناهان خود توبه کردن و استغفار نمودن ـ سخنان بیهوده نگفتن و سخنان دنیایى را ترک کردن قسمت هاى بقیع 1. محوطه حرم، قبور محوطه حرم در سمت غربى و منتهى الیه بقیع در زیر یک گنبد و داراى ضریح و صندوق زیبا بود. حرم مطهر هشت ضلعى و داراى دو درب بود اما صحن و سرا نداشت ولى داراى محراب بود. بناى اصلى گنبد و بارگاه حرم در قرن پنجم به دستور «مجدالملک براوستانى» صورت گرفت و تعمیرات چندى از جمله در قرن ششم به وسیله المسترشد بالله عباسى و در قرن هفتم به وسیله المستنصر بالله عباسى و در قرن سیزدهم قمرى به دستور سلطان محمود عثمانى در آن انجام پذیرفت، اما وهابیون در شوال سال 1344 هجرى قمرى آن را تخریب کردند.
جــلـوه جـنـت به چـشم خـاکیان دارد بـقـیـع یــا صــفـای خـلــوت افــلاکـیــان دارد بـقـیـع مـی تـوان گـفت از گـلاب گـریـه اهـــل نـظر صــد هـزاران چـشـمـه آب روان دارد بـقـیـع گـر چـه می تابد بر او خورشید سوزان حجاز از پـــر و بــال مــلائـک ســایـبـان دارد بـقـیـع قـرن ها بگـذشـته بر ایـن ماجـرا اما هــــنوز داغ هـجـده سـاله زهرای جوان دارد بـقـیـع خــفـتـه بـین مـنبـر و مـــحرابی امـا بـاز هم از تــو ای انســیه حــورا نشـان دارد بـقـیـع راز مــخفی بودن قـــبـر تـو را بـا مـا نـگفـت تابه کی مهر خموشی بر دهان دارد بـقـیـع شب که تنها میشود با خـلوت روحانی اش ای مـــدیـنـه انـتــظـار میــهمان دارد بـقـیـع
شب که تاریک است و در بر روی مردم بسته است زائــری چــون مــهــدی صاحــب زمـــان دارد بـقـیـع تصویری که از قبرستان بقیع گرفتم
عکسی از قبور چهار امام مظلوم شیعه در بقیع گرفتم. در عکس زیر قبور ائمه اطهار (ع) را محصور در میان انواع موانع مشاهده می کنید.
موضوع مطلب : امیر المؤمنین علیٌّ علیهالسلام : إنَّ رسولَ اللّه صلى الله علیه و آله و سلّم خَطَبَنا ذاتَ یَومٍ فقالَ : أیُّها الناسُ ، إنّهُ قد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه بالبَرَکَةِ والرّحمَةِ والمَغفِرةِ ، شَهرٌ هُو عِندَ اللّه أفضَلُ الشُّهورِ ، وأیّامُهُ أفضَلُ الأیّامِ ، ولَیالِیهِ أفضَلُ اللَّیالِی ، وساعاتُهُ أفضَلُ الساعاتِ ، هُو شَهرٌ دُعِیتُمْ فیهِ إلى ضِیافَةِ اللّه وجُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ کَرامَةِ اللّه ، أنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ ، ونَومُکُم فیهِ عِبادَةٌ ، وعَمَلُکُم فیهِ مَقبولٌ ، ودُعاؤکُم فیهِ مُستَجابٌ ... فَقُمتُ فقلتُ : یا رسولَ اللّه ، ما أفضَلُ الأعمالِ فیهذا الشَّهرِ ؟ فقالَ : یا أباالحسنِ ، أفضَلُ الأعمالِ فی هذا الشَّهرِ الوَرَعُ عن مَحارِمِاللّه عز و جل . امام على علیهالسلام : روزى رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلّم براى ما خطبهاى ایراد کرد و فرمود : اى مردم ! همانا ماه با برکت و رحمت و آمرزش به شما روى آورده است . این ماه نزد خدا برترین ماه است و روزهایش برترین روزها و شبهایش برترین شبها و ساعتهایش برترین ساعات . در این ماه شما به میهمانى خدا دعوت شدهاید و در زمره بهرهمندان از کرامت خداوند قرار گرفتهاید . در این ماه نفسهاى شما تسبیح خداست و خواب شما عبادت است و اعمال شما پذیرفته و دعایتان به اجابت مىرسد ... من برخاستم و عرض کردم : اى رسول خدا ! برترین کارها در این ماه چیست ؟ پیامبر فرمود : اى اباالحسن ! برترین کارها در این ماه خویشتندارى از حرامهاى خداوند عز و جل است . موضوع مطلب : رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله و سلّم : إنّما سُمِّیَ الرَّمَضانُ لأ نّهُ یَرمَضُ الذُّنوبَ . پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلّم : رمضان ، بدین سبب رمضان نامیده شده است که گناهان را مىسوزاند موضوع مطلب : پرسش: تصمیم دارم از چند روز قبل از ماه مبارک رمضان روزه بگیرم. آیا این کار موجب خستگی من خواهد شد یا به عادت برای روزه داری کمک خواهد کرد؟ موضوع مطلب : موضوعات پیوندها امکانات جانبی بازدید امروز: 17 بازدید دیروز: 8 کل بازدیدها: 162425 |
||